Притягнення осіб до відповідальності
за порушення вимог фінансового контролю
Подання декларації – основний вид заходів фінансового контролю полягає у виконанні обов’язку заповнення та направлення річної електронної декларації до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування у терміни, встановлені Законом України «Про запобігання корупції». Загальний термін подання щорічної декларації – до 1 квітня року, наступного за звітним. Така декларація охоплює звітний рік (період з 1 січня до 31 грудня включно), що передує року, в якому подається декларація, та містить інформацію станом на 31 грудня звітного року. (ст. 45 Закону України «Про запобігання корупції»).
Як свідчить судова практика, поважними причинами несвоєчасного подання декларації, як правило, можуть визнаватися: – хвороба суб’єкта декларування, перебування його на лікуванні; – стихійне лихо (повінь, пожежа, землетрус); – перебування (тримання) суб’єкта декларування під вартою; – перебування за межами України; – виконання завдань в інтересах оборони України під час дії особливого періоду, безпосередньою участю у веденні воєнних (бойових) дій, у тому числі на території проведення антитерористичної операції та здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, направленням до інших держав для участі в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у складі національних контингентів або національного персоналу, подають таку декларацію за звітний рік протягом 90 календарних днів із дня прибуття до місця проходження військової служби чи дня закінчення проходження військової служби, визначеного ч. 2 ст. 24 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» (ч. 4 ст. 45 Закону України «Про запобігання корупції»). Поважність причин неподання декларації встановлюється судом у кожному конкретному випадку.
Так, 27.07.2021 Каланчацьким районним судом Херсонської області визнано гр. І. винною у вчиненні адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією, передбаченого ч. 1 ст. 172- 6 КУпАП, та застосовано адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 850 гривень 00 копійок.
Підставою для притягнення до адміністративної відповідальності стало несвоєчасне (02.04.2021) подання щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Під час проведення судового засідання правопорушниця підтвердила факт несвоєчасного подання щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2020 рік. Пояснила, що вона обізнана з вимогами Закону України «Про запобігання корупції». Про необхідність подання щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2020 рік до 01.04.2021 їй було відомо.
Проте, щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2020 рік нею подано із запізненням, а саме 02.04.2021 року о 22:04 за місцем проживання, де у неї є комп’ютерна техніка з доступом у мережу Інтернет.
Також І. підтвердила, що поважних причин несвоєчасного подання щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2020 рік у неї не було. Подала із запізненням із власної провини, оскільки, не надала вказаному обов’язку належної уваги через завантаженість домашніми клопотами.
Проблем із користування ЕЦП в неї не було. До 01.04.2021 вона не робила спроб увійти до Єдиного державного реєстру декларацій, з метою своєчасної подачі щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2020 рік.
З пояснень І. відомо, що у період часу з 01.01.2021 по 01.04.2021 у відрядженні, на лікарняних чи у відпустці вона не перебувала, до керівництва та НАЗК з приводу неможливості своєчасного подання щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2020 рік у період часу з 01.01.2021 по 01.04.2021 не зверталася.
Поважність причин неподання декларації встановлюється судом у кожному конкретному випадку. Водночас, як свідчить судова практика, не визнаються поважними причинами несвоєчасного подання декларацій такі обставини, як необізнаність із вимогами законодавства, перебування у черговій відпустці, декретній відпустці по догляду за дитиною, перебування у від’їзді, великий обсяг виробничих робіт на підприємстві, відсутність комп’ютера та грошей для його придбання, а також відсутність доступу до мережі Інтернет, відсутність навичок роботи з комп’ютером, ЕЦП тощо.
Так, 02.09.2021 Каланчацьким районним судом визнано винною гр. Д. у вчинені адміністративного правопорушення передбаченого ч.1 ст. 172-6 КУпАП та застосовано адміністративне стягнення у вигляді адміністративного штрафу в сумі 850,00 грн.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, гр. Д. подала щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2020 рік лише 06.04.2021 о 10:33.
У своїх поясненнях Д. підтвердила факт несвоєчасного подання щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2020 рік. Також Д. пояснила, що була своєчасно ознайомлена та обізнана із обов’язком подання щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2020 рік до 01.04.2021. Д. підтвердила, що достовірно знає, що є суб’єктом декларування та відповідальності за Законом України «Про запобігання корупції», зазначила, що поважні причини несвоєчасного подання щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2020 рік в неї відсутні, подала несвоєчасно з власної провини, оскільки не надала вказаному обов’язку належної уваги через завантаженість домашніми клопотами. У період з 01.01.2021 по 01.04.2021 вона не робила спроб увійти до Єдиного державного реєстру декларацій з метою своєчасної подачі щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2020 рік. У період з 01.01.2021 по 01.04.2021 у відпустці та лікуванні не перебувала. До керівництва та НАЗК з приводу неможливості своєчасного подання щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2020 рік вона не зверталась.