Як відомо, наприкінці минулого року Верховна рада прийняла процесуальну реформу, відповідно до якої в Україні впроваджується Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система. Вона забезпечуватиме обмін документами в електронній формі між суддями та учасниками процесу, між самими сторонами, а також фіксування процесу і участь у засіданні в режимі відео конференції.
Сам закон набрав чинності 15 грудня 2017 року, а працювати ЄСІТС почне тільки через 90 днів з дня офіційного опублікування оголошення про створення та забезпечення її функціонування, що Державній судовій адміністрації рекомендовано зробити до 31.03.2018 року.
Законодавцем передбачено, що адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, державні органи, органи місцевого самоврядування та суб’єкти господарювання державного та комунального секторів економіки повинні зареєструвати в цій системі офіційні електронні адреси. Для інших осіб така реєстрація добровільна.
З очевидних плюсів запровадження ЄСІТС можна назвати такі:
До переваг варто віднести й те, що тепер немає необхідності засвідчувати копії документів. Це можна буде зробити за допомогою електронного цифрового підпису. Адже в разі засвідчення адвокатом будь-якого документу при поданні до суду він бере на себе відповідальність за його достовірність. Безпосередня перевірка доказів судом, як це відбувалося раніше, може бути здійснена в судовому засіданні.
Коли йдеться про електронні копії, варто зосередити увагу на такому важливому моменті: необхідності посвідчення електронних копій електронним цифровим підписом. Відповідно до закону «Про електронний цифровий підпис» його можуть використовувати юридичні та фізичні особи як аналог власноручного підпису для надання електронного документу юридичної сили.
Нині справи, розгляд яких розпочато за матеріалами у паперовій формі до початку роботи ЄСІТС, слухають традиційно.
Газета «Закон і Бізнес» №10, 4-23 березня 2018 р.