flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Великоолександрівський районний суд Херсонської області

УЗАГАЛЬНЕННЯ ПРАКТИКИ РОЗГЛЯДУ КАЛАНЧАЦЬКИМ РАЙОННИМ СУДОМ ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ АДМІНІСТРАТИВНИХ МАТЕРІАЛІВ, СКЛАДЕНИХ ЗА СТ. 130 КУпАП

28 листопада 2016, 11:05

 УЗАГАЛЬНЕННЯ

ПРАКТИКИ РОЗГЛЯДУ КАЛАНЧАЦЬКИМ РАЙОННИМ СУДОМ ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ АДМІНІСТРАТИВНИХ МАТЕРІАЛІВ, СКЛАДЕНИХ ЗА  СТ. 130 КУпАП

 

            На виконання завдання Апеляційного суду Херсонської області Каланчацьким районним судом Херсонської області  проведено узагальнення розгляду судом  справ про адміністративні правопорушення,  передбачені  ст. 130 КУпАП.

            Досліджуваний період – з 01 січня по 20 листопада 2016 року та аналогічний період 2015 року. При проведенні узагальнення досліджено 68 справ, розглянутих в поточному році та 151 справа минулого року.

 

07 грудня 1984 року Верховною Радою Української Радянської Соціалістичної Республіки було прийнято Кодекс України про адміністративні правопорушення, завданням якого є охорона прав і свобод громадян, власності, конституційного ладу України, прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, встановленого правопорядку, зміцнення законності, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного і неухильного додержання Конституції і законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов'язків, відповідальності перед суспільством.

            Статтею 130 КУпАП встановлена адміністративна відповідальність за керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції.

На сьогодні Україна посідає одне із найперших місць в Європі за смертністю та травматизмом на дорогах, а більшість дорожньо–транспортних пригод трапляються через перебування водіїв у нетверезому стані. Транспортний засіб являється джерелом підвищеної небезпеки, а тому на водія покладається величезна відповідальність не тільки за своє життя, а й за життя пішоходів та цілісність майна інших громадян. На жаль, в наш час водії дуже легковажно відносяться до своїх обов'язків нехтуючи правилами дорожнього руху та нормами чинного законодавства і досить часто керують транспортними засобом у стані алкогольного сп'яніння, що підтверджує вражаюча статистика кількості травмованих та загиблих осіб внаслідок вчинення ДТП.

 Тому усвідомлення суспільством про невідворотність застосування судом адміністративного стягнення за кожен випадок безвідповідального відношення до свого та чужого життя, безумовно сприятиме підвищенню дисципліни водіїв і рівню безпеки на дорогах та, як наслідок, зменшенню кількості ДТП в Україні.

 

            Згідно ст.221 КУпАП справи про притягнення осіб до адміністративної відповідальності за ст.130 КУпАП  підвідомчі районним, районним в містах, міським чи міськрайонним судам.

Згідно статистичних даних в  провадженні Каланчацького районного суду Херсонської області станом на 20 листопада 2016 року перебувало 68 справ про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 130 КУпАП, що становить 7% від загальної кількості справ про адміністративні правопорушення ( за той самий період 2015 року – 151справа, що становить 10%).

 

 

            Розглянуто судом 47 справ (у 2015 році – 133), в тому числі :

- по 34 справах  застосовано адміністративні стягнення (у 2015 році – 120);

- по 13 справах провадження по справі закрито ( у 2015 році – 12), в тому числі щодо 12 осіб (в 2015 році – 10) по причині закінчення на момент розгляду справ строків передбачених ст. 38 КУпАП.

           

            По розглянутих справах застосовано слідуючі види адміністративних стягнень :

- штраф, стосовно двадцяти п’яти осіб на загальну суму 112200 гривень ( у 2015 році – 73 особи на 251600 гривень );

- позбавлено права керування транспортними засобами , стосовно однієї особи ( у 2015 році – 21 особа);

- адміністративний арешт, відносно восьми осіб ( у 2015 році – 26 осіб).

 

            Додаткові адміністративні стягнення у 2015-2016 роках Каланчацьким районним судом не застосовувалися.

 

            Судом відповідно до вимог ст. 278 КУпАП, після вивчення матеріалів справ про адміністративне правопорушення за ст. 130 КУпАП на адресу місцевого відділення поліції повернуто 4 матеріали (в 2015 році – 6) для належного оформлення.

            Недотримання вимог ст. 256 КУпАП при складанні протоколу про адміністративне правопорушення призводить до вимушеної тяганини з розглядом справ, а іноді й до спливу строків притягнення правопорушників до адміністративної відповідальності. Через неточні та неправильні записи у протоколах про місце реєстрації правопорушників або фактичне місце проживання правопорушників судом здійснювались повторні виклики правопорушників для розгляду справ.

 

Так, 18.01.2016 року до  Каланчацького районного суду від Каланчацького  відділення поліції НВП ГУНП в Херсонській області надійшли протоколи  про адміністративні правопорушення відносно громадянина Г. за ч.1 ст.130 КУпАП. Адресою місця проживання правопорушника в протоколах про адміністративні правопорушення було вказано - смт. Каланчак Херсонська область, вул. Леніна, 74.

            Справу було  призначено до судового розгляду на 01.02.2016 року та на  15.02.2016 року, але правопорушник в судове засідання не з’явився. Згідно  повернутого поштового конверту, особа за вказаною адресою не проживає. Відповідно до ст. 268 КУпАП справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справа може бути розглянута лише у випадках, коли є дані  про своєчасне її сповіщення про місце і розгляд справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

Конверт з судовою повісткою повернуто до суду, а отже правопорушник не сповіщений про дату слухання по справі, дані про його сповіщення відсутні.

         Оскільки відсутність правопорушника не дає можливості встановити наявність чи відсутність вчинення адміністративного правопорушення,  15.02.2016  року адміністративні протоколи  були повернуті  для належного оформлення, а саме для встановлення фактичного  місця  перебування, проживання правопорушника.

 

 

            Каланчацьким районним судом, з різних підстав, закрито провадження у 13 справах про адміністративні правопорушення за ст. 130 КУпАП, в тому числі у зв’язку із закінченням строків притягнення особи до адміністративної відповідальності за ст. 38 КУпАП суд закрив провадження у 12 справах.

            До закриття справ призводить, зокрема, несвоєчасне надсилання органами поліції матеріалів до суду. Трапляється, що працівники поліції направляють матеріали до суду за кілька днів до закінчення строку накладення адміністративного стягнення або навіть після нього, що унеможливлює притягнення до відповідальності  правопорушників.

 

            Так, 18.01.2016 року до суду надійшли адміністративні матеріали відносно громадянина С. Він, згідно протоколу про адміністративне правопорушення  серії АП2 № 224844 від 13.10.2015 року, 13.10.2015 року о 22 год. 05 хв.   на а/ш Херсон – Керч – Ч.Чабан керував автомобілем  Део Ланос, д/н АВ 1298 АЕ  з явними ознаками алкогольного сп’яніння (запах алкоголю з порожнини роту, почервоніння очей, нестійка хода), при цьому  не виконав вимоги працівників міліції  про зупинку транспортного засобу.

            Не зважаючи на те, що в діях правопорушника вбачаються ознаки адміністративного правопорушення,  відповідальність за яке передбачена  ч. 1        ст. 130  КУпАП -  керування транспортним засобом особою, яка перебувала в стані алкогольного сп'яніння, ст. 122-2 КУпАП – невиконання водіями вимог про зупинку,  однак згідно ст. 38 КУпАП адміністративне стягнення може бути накладено не пізніше як через два місяці з дня вчинення правопорушення, якщо справа про адміністративне правопорушення відповідно до кодексу чи інших законів підвідомчі суду (судді), стягнення може бути накладено не пізніше як через три місяці з дня вчинення правопорушення. Оскільки правопорушення було вчинено  13.10.2015 року суд постановив провадження по справі закрити у зв'язку із закінченням строку притягнення до адміністративної відповідальності.

 

            По справі № 657/2736/15-п правопорушення було вчинено 22.11.2015 року, матеріали надійшли до суду  тільки 09.03.2016 року., по справі 657/2209/15-п правопорушення було вчинене 08.10.2016, дата надходження до суду 14.03.2016,  по справі № 657/815/16-п правопорушення – 19.11.2015, надходження – 23.05.2016, по справі № 657/383/16-п правопорушення – 15.02.2016, надходження – 22.08.2016.

 

            Каланчацьким районним судом обгрунтовано було закрито провадження у справах у разі закінчення строків, визначених у ст. 38 КпАП, однак при цьому винні особи уникали відповідальності.

 

            Крім того, з причин неявки правопорушників, траплялися випадки порушення вимог ст. 277 КУпАП щодо строків розгляду справ про адміністративні правопорушення, хоча, відповідно до вимог ст. 277-2 КУпАП особи, які притягуються до адміністративної відповідальності та інші особи, які беруть участь у провадженні по справі про адміністративне правопорушення, про час і місце розгляду справи повідомлялися завчасно і належним чином.

 

 

            Так, 10.10.2016 року до суду надійшли адміністративні матеріали відносно громадянина Л. Віповідно до протоколу правопорушення, передбачене  ч.1 ст. 130 КУпАП, було вчинено  26.07.2016 року. Після проведення автоматизованого розподілу справи, визначений суддя призначив розгляд на 24.10.2016 року, про що рекомендованою кореспонденцією було повідомлено правопорушника. Однак, з тих чи інших причин правопорушник на визначену дату не з’явився, через що було призначено іншу дату судового засідання, про що відповідним чином було повідомлено особу. 04.11.2016 року правопорушник з’явився на виклик до суду, однак тримісячний строк притягнення особи до відповідальності вже збіг.

 

            Що стосується дотримання п’ятнадцятиденного строку розгляду справи, передбаченого статтею 277 КУпАП, то слід визнати, що п’ятдесят відсотків справ, що були розглянуті з постановленням рішення про притягнення винної особи до адміністративної відповідальності за період з 01.01.2016 року по 20.11.2016 року  були розглянуті з незначними порушеннями  цього строку. Причиною  цього, як правило, була неявка правопорушника на виклик, що призводило до перенесення розгляд справи на певний строк.

            Крім того, на сьогоднішній день, на території Каланчацького району Херсонської області відправлення правосуддя здійснюється лише однією суддею. Довготривале призначення інших трьох суддів Каланчацького районного суду призвело до  значного збільшення навантаження на єдиного діючого суддю, що зовсім не сприяє оперативності здійснення судочинства.

 

            Однак, не зважаючи на ті чи інші обставини, що негативно впливають на дотримання строків, передбачених ст. 277 КУпАП, розгляд справ про адміністративні  правопорушення здійснюється суддями Каланчацького районного суду Херсонської області  у відповідності до норм діючого законодавства, а також вживаються заходи, направлені на недопущення випадків уникнення винних від відповідальності. Так, зокрема, на адресу Каланчацького відділення поліції було направлено лист щодо недопущення затягування строків пред’явлення адміністративних матеріалів за        ст. 130 КУпАП до суду для розгляду.

 

 

 

 

Голова Каланчацького районного суду                                                     О.В. Ковальчук