flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Великоолександрівський районний суд Херсонської області

Узагальнення розгляду справ, пов’язаних з порушенням порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї суддями Каланчацького районного суду Херсонської області у 2017 році

29 березня 2018, 16:33

         Внаслідок збройної агресії Російської Федерації з порушенням міжнародно-правових норм було окуповано невід’ємну частину території України. Кабінет Міністрів України постановою № 367 від 4 червня 2015 року затвердив Порядок в'їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї (далі – Порядок), із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України №722 від 16 вересня 2015 року.

         Згідно із зазначеним вище Порядком: в’їзд на тимчасово окуповану територію України та виїзд з неї здійснюється через контрольні пункти:

          - іноземців та осіб без громадянства - за паспортним документом та спеціальним дозволом, виданим територіальним органом Державної міграційної служби України;

           - громадян України - за умови пред’явлення будь-якого документа, визначеного статтею 5 Закону України «Про громадянство України» або статтею 2 Закону України «Про порядок виїзду з України і в’їзду в Україну громадян України», а громадян України, що не досягли 16-річного віку, - з дотриманням вимог, передбачених для таких осіб Правилами перетинання державного кордону громадянами України, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 р. № 57. Спеціальний дозвіл оформлюють територіальні органи Державної міграційної служби за місцем перебування іноземця чи особи без громадянства.

         Перелік контрольних пунктів в’їзду на тимчасово окуповану територію України/виїзду з неї :

  • для автомобільного сполучення - "Каланчак”, "Чаплинка”, "Чонгар”
  • для залізничного сполучення - "Херсон”, "Мелітополь”, "Вадим”, "Новоолексіївка”.

 

         За порушення порядку в’їзду на окуповану територію та виїзду з неї особи притягуються до відповідальності за ст. 204-2 КУпАП. Санкція цієї статті передбачає накладення штрафу від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк до п’ятнадцяти діб.

 

В провадженні Каланчацького районного суду  в  2017 році  перебувало 1083 (з них 19 – залишок 2016 року) адміністративних матеріали, щодо вчинення правопорушення передбаченого ст. 204-2 КУпАП. 

Постановами суду  50 протоколів було повернено органу, який його направив для належного оформлення матеріалів та виконання вимог КУпАП. Так наприклад, 09.03.2017 року до  Каланчацького районного суду Херсонської області від відділу прикордонної служби «Преображенка» Херсонського прикордонного загону  Азово  - Чорноморського регіонального управління Державної прикордонної служби України надійшов протокол  про адмінправопорушення від 24.02.2017 року щодо  гр.Є.  за ст.  204-2 КУпАП.

Адреса місця проживання гр.Є. в протоколі про адміністративне правопорушення  вказана: м. Дніпропетровськ.

Справу було  призначено до судового розгляду на 27.03.2017,  19.04.2017  року, але правопорушник в судове засідання не з’явився, згідно  повернутого поштового конверту гр.Є.  за вказаною адресою не проживає.

Відповідно до ст. 268 КУпАП справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справа може бути розглянута лише у випадках, коли є дані  про своєчасне її сповіщення про місце і розгляд справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

Конверт з судовою повісткою повернуто до суду, а отже гр.Є. не сповіщена про дату слухання справи, дані про її сповіщення відсутні.

 Оскільки відсутність правопорушника не дає можливості встановити наявність чи відсутність вчинення адміністративного правопорушення постановою суду від 19.04.2017 протокол було повернено для належного оформлення, а саме для встановлення фактичного  місця  перебування, проживання правопорушника.

 

На кінець року розглянуто 1021 протокол, 12 справ склали залишок на початок 2018 року.

 

По закінченню розгляду справ, вказаної категорії, до 469 осіб, відносно яких було складено адміністративні протоколи були застосовані слідуючі адміністративні  стягнення :

 

-  штраф –  467 особи на суму 793900грн, з яких, 190400грн сплачено

   добровільно;

-  адміністративний арешт – 2 особи;

-  застосовано заходи, передбачені ст. 24-1 КУпАП – 385 особи;

-  закрито провадження – відносно 167 осіб, в тому числі :

  • 108 – за малозначністю вчиненого правопорушення. Так наприклад, 04.2017 року о 16 год. 30 хв. в контрольному пункті в»їзд-виїзд «Каланчак» Херсонської області прикордонним нарядом «Перевірка документів» було виявлено, що 19.04.2017 року о 23:00 год. гр. С. здійснив виїзд з тимчасово окупованої території АР Крим, поза контрольним пунктом в»їзду – виїзду через паромну переправу «Крим». Після цього, 23.04.2017 року о 05:00 год. останній здійснив в»їзд на тимчасово окуповану територію України АР Крим, через той же пункт в»їзду - виїзду, чим порушив вимоги п. 3 Порядку в»їзду на тимчасово окуповану територію АРК, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 367 від 04 червня 2015 року.

Гр. С. в судовому засіданні свою вину визнав та пояснив, що у нього захворів батько, який проживає в м. Сочі РФ. Так як, він являється єдиним близьким родичем, негайно вирушив до Росії. Вдома, в м. Одеса йому довелося залишити матір, яка знаходиться на його утриманні. Хвилюючись за своїх батьків, він намагався якнайшвидше відвідати їх обох, тому і обрав найкоротший шлях, який пролягає через пункт в»їзду – виїзду «Крим». Про те, що вказаний пункт пропуску закритий, йому не було відомо. З протоколом про адміністративне правопорушення згоден. Щиро кається.

В діях гр.С. вбачаються ознаки адміністративного правопорушення передбаченого ст. 204-2 КУпАП – порушення порядку в»їзду на тимчасово окуповану  територію України та виїзду з неї. Однак, враховуючи характер вчиненого правопорушення, особу, відносно якої складено адміністративний протокол, ступінь його вини, майновий стан, суд дійшов висновку про можливість звільнення гр. С. від адміністративної відповідальності при малозначності правопорушення;

  • 59 -  у зв’язку із  закінченням строків притягнення до відповідальності. Так наприклад, 06.2017  року о 03 год. 15 хв. в контрольному пункті в»їзд-виїзд «Каланчак» Херсонської області прикордонним нарядом «перевірка документів» було виявлено, що гр. П.  здійснила виїзд з тимчасово окупованої території АРК, без документу, який дає право на перетин кордону, а саме по свідоцтву про народження,  чим порушила  вимоги п. 3 Порядку в»їзду на тимчасово окуповану територію АРК, затвердженого постановою КМУ    № 367 від 04 червня 2015 року. В діях гр.П. вбачаються ознаки адміністративного правопорушення ст. 204-2   КУпАП, -  порушення порядку в»їзду на тимчасово окуповану  територію України та виїзду з неї, однак, згідно ст. 38 КУпАП адміністративне стягнення може бути накладено не пізніше як через два місяці з дня вчинення правопорушення, якщо справа про адміністративне правопорушення відповідно до кодексу чи інших законів підвідомчі суду (судді), стягнення може бути накладено не пізніше як через три місяці з дня вчинення правопорушення. Правопорушення  було вчинено 19.06.2017, строк притягнення  до адміністративної відповідальності скінчився, а отже суд прийняв рішення  провадження по справі закрити у зв'язку із закінченням строку притягнення до адміністративної відповідальності.

 

           11 постанов було оскаржено в апеляційному порядку, з них – 1 скасовано. Причиною скасування стало наступне. Правопорушнику слідчим відділу УСБУ в Херсонській області було повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 332 (незаконне переправлення осіб через державний кордон України за попередньою змовою осіб, вчиненого щодо кількох осіб), а також ст. 332-1 КК України (порушення порядку виїзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї, що заподіяло шкоду інтересам держави). Згідно п. 8 ч. 1 ст. 247 КУпАП у разі наявності по тому самому факту щодо особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, постанови компетентного органу (посадової особи) про накладення адміністративного стягнення, або не скасованої постанови про закриття справи про адміністративне правопорушення, а також повідомлення про підозру особі у кримінальному провадженні по даному факту, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю. У зв’язку з цим, постановою апеляційного суду Херсонської області постанову Каланчацького районного суду скасовано, провадження по справі закрито  на підставі п. 8 ч. 1 ст. 247 КУпАП.

 

           Аналізуючи  справи даної категорії, слід відмітити збільшення надходження таких справ в 2017 році у порівнянні з 2016 роком майже на 33%. Заходи впливу, передбачені ст. 24-1 КУпАП були застосовані в 2017 на 362 випадки частіше, за малозначністю на 30% закрито менше в порівнянні з 2016, а от за строками - на 247% більше. Штраф в 2017 році було застосований  на 21% менше, а адміністративний арешт на 1 особу більше. Розгляд справ по 30 матеріалам продовжувався більше 15 днів, по 53 - продовжувався більше 30 днів.

 

           155 постанов звернено до примусового виконання, за умови, що правопорушник проживає не на території ТОТУ, в іншому ж випадку – рішення постановили і на тому все скінчилося.  Почтовий зв'язок відсутній, органи ДВС безсилі в даному випадку, єдиний реєстр правопорушників, що в добровільному порядку відмовилися виконати рішення суду держава до цих пір не спромоглася зробити і ходять ті люди далі, прикордонники знову складають протоколи, суд продовжує ухвалювати постанови, всі працюють а ККД нульовий.

 

 

Заступник керівника апарату

Каланчацького районного суду                                                            О.В. Звягіна